Svenska Läkaresällskapet är en ideell, politiskt och fackligt obunden förening som ger ut Vård&Hälsa – ett magasin till DN:s läsare och allmänheten om vetenskap, utbildning, etik och kvalitet i hälsa- och sjukvården.

Frågor om diet, träning, alkohol och e-cigaretter

Mat som ska förbättra vår hälsa

Går det att lita på undergörande dieter?

Nästan dagligen läser vi om nya undergörande dieter som ska förbättra vår hälsa och få oss att gå ner i vikt. Men vem ska man lita på? Och vilka frågor är viktiga att få svar på?  

Mai-Lis Hellénius, livsstilsprofessor och överläkare på Hjärtkliniken vid Karolinska universitetssjukhuset, svarar:
Forskarvärlden är i dag enig om vad som är bra att äta för hälsan. För varje år blir kunskapen allt mer solid.

– Det har gjorts cirka två miljoner studier och så gott som alla pekar 
i samma riktning, säger Mai-Lis 
Hellénius. Grönsaker och frukt kan vi nästan inte få i oss för mycket av. När det gäller fett och kolhydrater är det inte sant, som vissa dieter gör gällande, att vi ska undvika dem. Däremot gäller det att välja rätt kolhydrater och fetter. Samma sak gäller för proteiner. En allmän regel är att vi bör äta mer från växtriket samt fisk och skaldjur – och mindre av kött. Mest sparsamma bör vi vara med rött kött som i stora mängder kan orsaka mag- och tjocktarmscancer.


Läs mer: Hur många glas är riskkonsumtion?


Mai-Lis ger ett enkelt kostråd:

– Vi ska gå från kossan till det som växer. Detta kan också illustreras av en modern kostpyramid där basen, alltså det vi ska äta mest av, består av grönsaker, rotfrukter, frukt, bönor, linser, ärtor, grovt bröd, vegetabiliska oljor och nötter. Går vi upp en nivå hittar vi fisk, skaldjur, musslor och andra havsdjur. Först därefter kommer kött från fågel, ägg, ost och smör, som vi alltså bör vara lite mer restriktiva med. Högst upp i pyramiden hittar vi rött kött som vi bör vara mycket återhållsamma med.

Maj-Lis Hellenius, livsstilsprofessor, överläkare”Vi ska gå från kossan till det som växer, alltså det vi ska äta mest av, består av grönsaker, rotfrukter, frukt, bönor, linser, ärtor, grovt bröd, vegetabiliska oljor och nötter.” Mai-Lis Hellénius

Men det är inte så svenskar äter. En undersökning från Stockholms läns landsting visar att endast 11 procent av kvinnorna äter tillräckligt mycket grönt och bara fyra procent av männen.

– Ett positivt budskap är dock att bra mat förebygger och förbättrar hälsan, oavsett om det handlar om hjärt- och kärlsjukdomar, demens, Alzheimer, inflammatoriska sjukdomar, viktökning, diabetes eller depression. Det 
visar många vetenskapliga studier, säger Mai-Lis Hellénius.

Läs mer: Kan man träna för mycket?
Läs mer: Är e-cigaretter ett alternativ?